Tieners beslissen zelf: wij leren gebarentaal

“Hoe communiceren doven in hun dromen?”, vroegen de tienermeisjes van AJM/VMJ zich af. En ook: “Hoe worden doven en slechthorenden op tijd wakker ’s ochtends, zo zonder wekker?”En dus werken ze dit jaar hun eigen project uit rond het thema doofheid.


Een vijftiental tienermeisjes van AJM/VMJ volgt een beginnerscursus gebarentaal. Daar horen toffe activiteiten bij: een uitwisseling met jonge slechthorenden, kijken naar de film The Miracle Worker - over de dove en blinde Helen Keller die een universitair diploma behaalt - en een driedaagse tijdens dewelke de meisjes onderling enkel communiceren in gebarentaal. 

De tienermeisjes werken bij VMJ elk jaar een project uit waarvan ze zelf het thema kiezen. Dit jaar willen ze zichzelf en leeftijdsgenoten bewuster maken van het leven met een handicap. Ze verdiepen zich in de wereld van de doofheid en volgen een beginnerscursus gebarentaal. Alles wat ze leren kunnen ze in het echte leven toepassen.

Sommige meisjes hebben dove of slechthorende familieleden. Ze willen de deelnemers bewuster maken over hoe moeilijk de communicatie onderling kan zijn. Maar ook tonen waar de oplossing ligt!

Dit betekent ook dat de communicatie van het jeugdhuis zich moet aanpassen. “Ik moest eens dringend een boodschap doorgeven aan de ouders van een kind. Uit pure reflex belde ik ze op. Pas nadien besefte ik dat ik hen een sms had moeten sturen omdat ze slechthorend zijn”, zegt Siham Chairi, jeugdwerkster van VMJ.

Dit project wordt gerealiseerd met de hulp van de vzw Sourd’Rire.